Boldogóra márciusban az 1. osztályban

A március hónapja az apró örömök felfedezése és élvezete volt.

A 6-10 éves gyerekek még tudják, mi az, hogy apró öröm.

Nincs még annyi csalódás, rosszindulat, amit ők megtapasztalhattak volna.

A boldogórát, mint mindig relaxációs gyakorlattal indítottunk.

Meghallgattuk hozzá a hónap dalát, illetve beragasztottuk a színezőt a füzetbe.

Ezután rengeteg beszélgetés következett...mikor éreztek utoljára örömöt.

Megneveztük az érzékszerveinket.

Megbeszéltük, hogy ezek az érzékszervek milyen boldogságot okoznak.

 Pl.szaglásunk egy kellemes virágillat,  ízlelésünk egy finom fagyi vagy

a tapintásunk egy pihe puha nyuszi simogatás, így húsvét táján.

Az órát meditációval zártuk, az apró örömök hónapját pedig

egy kis húsvéti vásárral tettük teljessé.

 

 

Boldogság óra februárban az 1. osztályban

A februári hónap a megküzdési stratégiák feldolgozása.

Szokásos relaxációs gyakorlattal indítottunk, ezt követte a hónap dala,

mely szintén a relaxációról szólt.

Ezután a témával kapcsolatos színezőt készítettünk, amit

rengeteg beszélgetés következett arról, hogy szoktak-e a gyerekek feszültek, ingerültek lenni? Mit csinálnak, ha negatív események és helyzetek kerülnek az útjukba?

Jelentkeznek -e ilyenkor testi, lelki tünetek rajtuk, mint pl. tenyérizzadás, lábremegés, hasfájás, sírás, gyors szívdobogás, belázasodás … ?

Ha igen, kinek mikor, milyen stresszhelyzetben jelentkezik?

 Ezeket magunkon le is rajzoltuk a boldogóra füzetbe.

Utána ismét kötetlen beszélgetés következett arról, hogy a megjelent, felfokozott indulathőmérőnket, hogy tudjuk normál állapotba helyezni, vagyis a feszültségeket, stresszt, hogy lehet visszaszorítani a normál állapotba.

Így jöttek az ötletek:

- mélyeket lélegzünk

- relaxálunk

- hangosan kiabálunk

- kisírjuk magunkat

- beszélgetünk egy jót valakivel

Nagyon nehéz téma ez az alsós gyerekeknek.  A feszültség és napi stressz jelen van mindenki életében, a feldolgozás pedig még ennél is nehezebb.  

Fantasztikus beszélgetések voltak, egy egészen más oldalukról ismertem meg a gyerekeket. Az osztályközösséget pedig pozitív irányba viszi bármelyik boldogóra foglalkozás.

    

 

Januári Boldogság óra

Boldogságóra januárban az 1. osztályban

A év első hónapjában mindenki megfogad valamit, új terveket, célokat tűz ki maga elé.

Az első osztály tanulóinak is erről szólt a január.

A kezdeti relaxáció után a szokásos hónap dala következett. A fülbemászó dallamok hónapról hónapra belopják a gyerekek szívébe magukat.

Elkészültek eközben a színezők is, amelyek helyet kaptak a boldogságfüzetben.

Meseolvasás után kötetlen beszélgetés következett. Hogyan cselekedjünk jót, mi kell egy egy jó cselekedethez. Legyen mindig egy jó tervünk! Beszélgettünk arról,hogy a későbbiekben akár naplót is vezethetnek, amelyben a konkrét terveik szerepelnek.

Ebben a hónapban a legkedvesebb feladat a témához kapcsolódóan a három kívánság hal volt. Először szóban mesélték el,hogy mit kérnének az aranyhaltól, ha lehetőségük lenne hármat kívánni. Meglepetés ért a 7 évesektől, mikor egy elhunyt szerettet vagy egy kedvenc kisállatukat kívánták újra látni. Ezután ezeket le is rajzoltuk.

Az órát meditációval zártuk le.

A kitűzött célokat pedig igyekszünk napról napra megvalósítani.

 

Decemberi boldogságóra az 1. osztályban

A decemberi hónap a boldogító jó cselekedetekről szólt. Nemcsak arra figyeltünk, hogy boldoggá tegyük azokat, akikkel valami jót tehetünk, hanem arra is, hogy mindez milyen hatást gyakorolt ránk.

Nagyon jó téma volt ez a karácsonyi időszakban. Az önzetlenségre és adakozásra fókuszáltunk.

A szokásos relaxációs gyakorlattal kezdtük az órát, majd egy színezős feladat következett. Nagyon várták már a gyerekek a hónap dalát, melyet korábban is többször meghallgattuk.

A meseolvasás (A kőleves) és feldolgozás után egy kötetlen beszélgetés következett.

Szó volt többek között arról, hogy hogyan cselekedjünk jót, mi kell egy jó cselekedethez, valamint arról is, hogy a gyerekek kivel, milyen jócselekedeteket tettek, s hogyan érezték magukat egy-egy jó tett után.

A sok beszélgetést követően mindannyian úgy éreztük, hogy már teljesen átadtuk magunkat az adventi időszaknak és tiszta szívvel vártuk a karácsony eljövetelét.

Az óra további részében elkészítettük az ajtóra az osztály karácsonyfáját.

Az foglalkozást pedig a szokásos meditációval zártuk.

 

Boldogságóra novemberben

A novemberi hónap az 1. osztályban a társas kapcsolatokról szólt. A szokásos relaxáció után a gyerekek közösen meghallgatták a téma dalát.

Erről videó is készült. Majd egy mesét mesélt nekik Éva néni, a tanító nénijük a barátságról. Ezt követően rengeteget beszélgettek a diákok az igaz barátokról, s a kutya- macska barátságról is.

Érdekes gondolatokat hallhattunk a kicsiktől arról, hogy kit és milyen tulajdonságokkal rendelkező gyerekeket, s miért választanak barátjuknak, s kik azok, akikkel nem szívesen játszanak.

A fényképen jól látszik, az elsősök jó barátságban vannak egymással, szeretik egymást. Jó együtt lenni, ahogy az a fotón látható!

 

Boldogság-önbizalom óra októberben

Téma: az optimizmus gyakorlása

A boldogórán arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy kinek milyen napja van ma, majd igyekeztük bemutatni, hogyan érezzük magunkat. Arról is szó volt, hogy mi teszi a lányokat, fiúkat szomorúvá és mi vidítja fel egy hét közbeni iskolai vagy egy hétvégi családi napon.

Ezt követően játszottunk optimista- pesszimista játékot. Itt egy-egy önként jelentkező tanuló egy megadott (pl. suli, nyári vakáció…) témát optimista majd pesszimista hozzáállással mutatott be.

Az óra további részében kötetlen formában beszélgettünk az osztállyal a pozitív hozzáállásról.

Elámultam, hogy a kicsi gyerekek milyen érett gondolatokat fogalmaztak meg!

Majd megrendezésre került egy nevetésverseny az osztály tagjaiból kialakított két csoport között. A csoportoknak egymást kellett megnevettetni, vicces arcok, grimaszok mutatásával.

Az órát végül egy egyszerű kérdéssel zártuk, mely így hangzott: "Hogy vagy?"

Az egyszerű kérdésre pedig csak arcmimikával lehetett válaszolni!

A válaszokat az alábbi fotókon mutatjuk meg.

 

BOLDOGSÁG-ÖNBIZALOMÓRA SZEPTEMBERBEN AZ 1. OSZTÁLYBAN

TÉMA: A HÁLA GYAKORLÁSA
 

Az első osztályosok az első boldogóra keretében a hála gyakorlásával ismerkedtek meg.

Az önbizalomórát egy kis relaxációs gyakorlattal kezdtük, melyet egy vidám énekléssel folytatódott.

Készítettünk hálafát, majd beszélgettünk arról, hogy ki, miért és kinek hálás aznap.

A kötetlen beszélgetést én kezdeményeztem, melybe a gyerekek felszabadultan,

 minden teher és szorongás nélkül, oldott hangulatban kapcsolódtak bele.

A tanulók kreatív feladatként egy szirmok nélküli virágot kaptak,

amire maguknak kellett annyi szirmot megrajzolniuk,

ahány féleképpen ki tudják fejezni a hálájukat.

Őszinte, szeretetteljes és csodás dolgokat mondtak, melyeken magam is meglepődtem.

Az öleléstől, a mosolyon keresztül, a több idő együttes, közös eltöltésén át rengeteg ötletet említettek.

Egy boldogóra füzetbe kezdtük beleragasztani az alkotásokat, és alig várjuk, hogy folytassuk az október hónappal, amikor az optimizmus gyakorlása lesz a téma.

Vörösváriné Hajtó Éva tanító