Boldogságóra szeptemberben a 2. órában

Szeptember hónap a Hála gyakorlása. Osztályunk rutinosan indult az új tanévben a boldogságórákhoz. Már nagyon vártuk, hogy felelevenítsük a tavalyi beszélgetéseket.

Az órát a szokásos meditációval és a hónap dalával kezdtük. A meditálást kicsit bővítettük zenés meditációval, melyet több tanóra elején is használunk

(a gyerekek kérésére).

Folytatásként kiszínezték a boldogóra füzetbe ragasztott színezőt, majd jött a kötetlen beszélgetés. Ki mikor volt legutóbb hálás és kinek. Ezen az órán készítettünk egy kis táblázatot, melybe belerajzoltuk napszakonként, hogy kiknek vagyunk hálásak.

Jöttek az ötletek: apának a reggeli kakaóért vagy ébresztéskor a reggeli pusziért,

az esti mesékért.

Arról is esett szó, hogy a gyerekek hogyan tudják a hálát kimutatni, egy-egy jó cselekedetet viszonozni.

Volt aki ölelést, puszit említett, volt, aki a szüleinek segített valamiben.

A két új tanuló is hamar felvette a fonalat és becsatlakoztak kedvenc óránkba:

a boldogórába.

Vörösváriné Hajtó Éva, osztálytanító

 

Boldogóra májusban az első osztályban

Lassan év végéhez közeledve a május havi boldogóránkon a Testmozgás volt a téma.

Az órát a szokásos relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát, melyre egyből felpattantak és mozogtak, táncoltak a gyerekek.

Nagyon mozgalmasan telt az óra, hiszen ehhez a témához mindenki hozzá tudott szólni. Beszélgettünk arról a tanulókkal, hogy miért fontos a testmozgás, milyen gyakran kell sportolni, milyen jó hatása van a mozgásnak a testi és lelki kiegyensúlyozottságra, az egészségre.

Végig gondoltuk, hogy a rendszeres testmozgás növeli a tanulási képességet, oldja a szorongást, levezeti a stresszt, javítja a koncentrációt, elősegíti a jobb alvást stb.

Mesét is olvastam a témához számukra, melyet utána meg is beszéltünk.

Az órát meditációval zártuk.

Itt viszont nem lett vége, mert elmentünk testnevelés órára, ahol mindenki kedvére választhatott egy eszközt és azzal végezhetett mozgást, majd közös játékkal zártuk a napot.

 

Boldogóra áprilisban az első osztályban

Az áprilisi hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A boldogság órák sorában ez az óra az év legérdekesebb órája volt és egyben a legmeglepőbb is.

A szokásos módon relaxációs gyakorlattal kezdtünk, majd a füzetben színeztünk és a hónap dalát is meghallgattuk.

Beszélgettünk arról, hogy ki mikor bocsátott meg valakinek utoljára. Milyen terheket cipelünk, és vajon jó e ezeket sokáig vinni. Hogyan tudunk másoknak megbocsátani és őszinték-e ezek a gesztusok.

Két érdekes történet is volt az osztályban. Egy kislány elsírta magát, mert ő bocsánatot kért valakitől és az illető nem fogadta ezt el (ez több hete történt!). Ő ezt a terhet azóta cipeli.

Egy másik kisfiú pedig egy 2-3 éves sérelmet hozott fel (!) és azt mondta, hogy SOHA nem fog megbocsátani. Számomra mindkét mondat meglepő volt, főleg, hogy mindez 7 éves gyerekektől jött.

 Így látom, hogy mi lesz a legfőbb téma, amivel velük többet kell foglalkozni.

Azt viszont jól tudták és ügyesen meg is mutatták, hogyan kell bocsánatot kérni és fogadni.

Az órát meditációval zártuk.

 

Boldogóra márciusban az 1. osztályban

A március hónapja az apró örömök felfedezése és élvezete volt.

A 6-10 éves gyerekek még tudják, mi az, hogy apró öröm.

Nincs még annyi csalódás, rosszindulat, amit ők megtapasztalhattak volna.

A boldogórát, mint mindig relaxációs gyakorlattal indítottunk.

Meghallgattuk hozzá a hónap dalát, illetve beragasztottuk a színezőt a füzetbe.

Ezután rengeteg beszélgetés következett...mikor éreztek utoljára örömöt.

Megneveztük az érzékszerveinket.

Megbeszéltük, hogy ezek az érzékszervek milyen boldogságot okoznak.

 Pl.szaglásunk egy kellemes virágillat,  ízlelésünk egy finom fagyi vagy

a tapintásunk egy pihe puha nyuszi simogatás, így húsvét táján.

Az órát meditációval zártuk, az apró örömök hónapját pedig

egy kis húsvéti vásárral tettük teljessé.

 

 

Boldogság óra februárban az 1. osztályban

A februári hónap a megküzdési stratégiák feldolgozása.

Szokásos relaxációs gyakorlattal indítottunk, ezt követte a hónap dala,

mely szintén a relaxációról szólt.

Ezután a témával kapcsolatos színezőt készítettünk, amit

rengeteg beszélgetés következett arról, hogy szoktak-e a gyerekek feszültek, ingerültek lenni? Mit csinálnak, ha negatív események és helyzetek kerülnek az útjukba?

Jelentkeznek -e ilyenkor testi, lelki tünetek rajtuk, mint pl. tenyérizzadás, lábremegés, hasfájás, sírás, gyors szívdobogás, belázasodás … ?

Ha igen, kinek mikor, milyen stresszhelyzetben jelentkezik?

 Ezeket magunkon le is rajzoltuk a boldogóra füzetbe.

Utána ismét kötetlen beszélgetés következett arról, hogy a megjelent, felfokozott indulathőmérőnket, hogy tudjuk normál állapotba helyezni, vagyis a feszültségeket, stresszt, hogy lehet visszaszorítani a normál állapotba.

Így jöttek az ötletek:

- mélyeket lélegzünk

- relaxálunk

- hangosan kiabálunk

- kisírjuk magunkat

- beszélgetünk egy jót valakivel

Nagyon nehéz téma ez az alsós gyerekeknek.  A feszültség és napi stressz jelen van mindenki életében, a feldolgozás pedig még ennél is nehezebb.  

Fantasztikus beszélgetések voltak, egy egészen más oldalukról ismertem meg a gyerekeket. Az osztályközösséget pedig pozitív irányba viszi bármelyik boldogóra foglalkozás.

    

 

Januári Boldogság óra

Boldogságóra januárban az 1. osztályban

A év első hónapjában mindenki megfogad valamit, új terveket, célokat tűz ki maga elé.

Az első osztály tanulóinak is erről szólt a január.

A kezdeti relaxáció után a szokásos hónap dala következett. A fülbemászó dallamok hónapról hónapra belopják a gyerekek szívébe magukat.

Elkészültek eközben a színezők is, amelyek helyet kaptak a boldogságfüzetben.

Meseolvasás után kötetlen beszélgetés következett. Hogyan cselekedjünk jót, mi kell egy egy jó cselekedethez. Legyen mindig egy jó tervünk! Beszélgettünk arról,hogy a későbbiekben akár naplót is vezethetnek, amelyben a konkrét terveik szerepelnek.

Ebben a hónapban a legkedvesebb feladat a témához kapcsolódóan a három kívánság hal volt. Először szóban mesélték el,hogy mit kérnének az aranyhaltól, ha lehetőségük lenne hármat kívánni. Meglepetés ért a 7 évesektől, mikor egy elhunyt szerettet vagy egy kedvenc kisállatukat kívánták újra látni. Ezután ezeket le is rajzoltuk.

Az órát meditációval zártuk le.

A kitűzött célokat pedig igyekszünk napról napra megvalósítani.

 

Decemberi boldogságóra az 1. osztályban

A decemberi hónap a boldogító jó cselekedetekről szólt. Nemcsak arra figyeltünk, hogy boldoggá tegyük azokat, akikkel valami jót tehetünk, hanem arra is, hogy mindez milyen hatást gyakorolt ránk.

Nagyon jó téma volt ez a karácsonyi időszakban. Az önzetlenségre és adakozásra fókuszáltunk.

A szokásos relaxációs gyakorlattal kezdtük az órát, majd egy színezős feladat következett. Nagyon várták már a gyerekek a hónap dalát, melyet korábban is többször meghallgattuk.

A meseolvasás (A kőleves) és feldolgozás után egy kötetlen beszélgetés következett.

Szó volt többek között arról, hogy hogyan cselekedjünk jót, mi kell egy jó cselekedethez, valamint arról is, hogy a gyerekek kivel, milyen jócselekedeteket tettek, s hogyan érezték magukat egy-egy jó tett után.

A sok beszélgetést követően mindannyian úgy éreztük, hogy már teljesen átadtuk magunkat az adventi időszaknak és tiszta szívvel vártuk a karácsony eljövetelét.

Az óra további részében elkészítettük az ajtóra az osztály karácsonyfáját.

Az foglalkozást pedig a szokásos meditációval zártuk.

 

Boldogságóra novemberben

A novemberi hónap az 1. osztályban a társas kapcsolatokról szólt. A szokásos relaxáció után a gyerekek közösen meghallgatták a téma dalát.

Erről videó is készült. Majd egy mesét mesélt nekik Éva néni, a tanító nénijük a barátságról. Ezt követően rengeteget beszélgettek a diákok az igaz barátokról, s a kutya- macska barátságról is.

Érdekes gondolatokat hallhattunk a kicsiktől arról, hogy kit és milyen tulajdonságokkal rendelkező gyerekeket, s miért választanak barátjuknak, s kik azok, akikkel nem szívesen játszanak.

A fényképen jól látszik, az elsősök jó barátságban vannak egymással, szeretik egymást. Jó együtt lenni, ahogy az a fotón látható!

 

Boldogság-önbizalom óra októberben

Téma: az optimizmus gyakorlása

A boldogórán arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy kinek milyen napja van ma, majd igyekeztük bemutatni, hogyan érezzük magunkat. Arról is szó volt, hogy mi teszi a lányokat, fiúkat szomorúvá és mi vidítja fel egy hét közbeni iskolai vagy egy hétvégi családi napon.

Ezt követően játszottunk optimista- pesszimista játékot. Itt egy-egy önként jelentkező tanuló egy megadott (pl. suli, nyári vakáció…) témát optimista majd pesszimista hozzáállással mutatott be.

Az óra további részében kötetlen formában beszélgettünk az osztállyal a pozitív hozzáállásról.

Elámultam, hogy a kicsi gyerekek milyen érett gondolatokat fogalmaztak meg!

Majd megrendezésre került egy nevetésverseny az osztály tagjaiból kialakított két csoport között. A csoportoknak egymást kellett megnevettetni, vicces arcok, grimaszok mutatásával.

Az órát végül egy egyszerű kérdéssel zártuk, mely így hangzott: "Hogy vagy?"

Az egyszerű kérdésre pedig csak arcmimikával lehetett válaszolni!

A válaszokat az alábbi fotókon mutatjuk meg.

 

BOLDOGSÁG-ÖNBIZALOMÓRA SZEPTEMBERBEN AZ 1. OSZTÁLYBAN

TÉMA: A HÁLA GYAKORLÁSA
 

Az első osztályosok az első boldogóra keretében a hála gyakorlásával ismerkedtek meg.

Az önbizalomórát egy kis relaxációs gyakorlattal kezdtük, melyet egy vidám énekléssel folytatódott.

Készítettünk hálafát, majd beszélgettünk arról, hogy ki, miért és kinek hálás aznap.

A kötetlen beszélgetést én kezdeményeztem, melybe a gyerekek felszabadultan,

 minden teher és szorongás nélkül, oldott hangulatban kapcsolódtak bele.

A tanulók kreatív feladatként egy szirmok nélküli virágot kaptak,

amire maguknak kellett annyi szirmot megrajzolniuk,

ahány féleképpen ki tudják fejezni a hálájukat.

Őszinte, szeretetteljes és csodás dolgokat mondtak, melyeken magam is meglepődtem.

Az öleléstől, a mosolyon keresztül, a több idő együttes, közös eltöltésén át rengeteg ötletet említettek.

Egy boldogóra füzetbe kezdtük beleragasztani az alkotásokat, és alig várjuk, hogy folytassuk az október hónappal, amikor az optimizmus gyakorlása lesz a téma.

Vörösváriné Hajtó Éva tanító